Close Menu
Blog technologiczny Web-News.plBlog technologiczny Web-News.pl
  • Aktualności
    • Internet
  • Bezpieczeństwo
  • Hardware
    • Laptopy
    • Sprzęt satelitarny
    • Smartfony
    • Tablety
  • Poradniki
  • Programowanie
  • Software
    • Aplikacje
    • Gry
  • Testy
    • Testy tabletów
    • Testy smartfonów
  • Rankingi
Popularne
internet na karte 2025

Porównanie ofert internetu na kartę 2025

2025-04-23

Jak uzyskać darmowy transfer na chomikuj.pl?

2012-05-12

Jak ożywić zdjęcie dzięki sztucznej inteligencji

2025-05-25
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) Instagram
Blog technologiczny Web-News.plBlog technologiczny Web-News.pl
  • Aktualności
    • Internet
  • Bezpieczeństwo
  • Hardware
    • Laptopy
    • Sprzęt satelitarny
    • Smartfony
    • Tablety
  • Poradniki
  • Programowanie
  • Software
    • Aplikacje
    • Gry
  • Testy
    • Testy tabletów
    • Testy smartfonów
  • Rankingi
Blog technologiczny Web-News.plBlog technologiczny Web-News.pl
Strona główna » Tendencyjność danych
Aktualności

Tendencyjność danych

RedakcjaBy Redakcja2023-04-143 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Podziel się
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Progress, zaufany dostawca oprogramowania do tworzenia aplikacji i zarządzania infrastrukturą, zaprezentował wyniki globalnego badania „Data Bias: The Hidden Risk of AI” (Zjawisko tendencyjności danych: Ukryte ryzyko w sztucznej inteligencji). Ankieta została przeprowadzona przez niezależną firmę badawczą Insight Avenue na zlecenie Progress, wśród ponad 640 specjalistów z działów biznesowych i IT, na poziomie menedżerskim i wyższym, którzy wykorzystują dane do podejmowania decyzji i używają lub planują używać sztucznej inteligencji (AI) oraz uczenia maszynowego (ML) do wspierania procesu decyzyjnego. Pełny raport znajduje się pod linkiem.

tendencyjność danych

Różnego rodzaju uprzedzenia często są przekazywane poprzez doświadczenia kulturowe i osobiste. Podczas gromadzenia danych oraz wykorzystywania ich do szkolenia modeli uczenia maszynowego, dziedziczone są uprzedzenia osób tworzących te informacje, co daje nieoczekiwane i potencjalnie szkodliwe wyniki. Jednak, pomimo ryzyka wystąpienia pułapek prawnych i finansowych, związanych z obecnością tendencyjności danych, brakuje zrozumienia w zakresie konieczności prowadzenia szkoleń oraz odpowiedniej modyfikacji procesów i mechanizmów przetwarzania informacji, potrzebnych do skutecznego radzenia sobie z tym zjawiskiem.

Przeprowadzone przez Progress badanie wykazało, że 78% osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji biznesowych i związanych z IT uważa, iż różnego rodzaju uprzedzenia obecne w danych staną się większym problemem wraz ze wzrostem wykorzystania AI/ML. Jednak tylko 13% obecnie zajmuje się tym zjawiskiem i wypracowało stały proces oceny jego skali. Największe bariery, jakie dostrzegają ankietowani, to brak świadomości występowania tendencyjności danych, zrozumienia, jak identyfikować uprzedzenia, a także brak dostępu do zasobów eksperckich, takich jak konsultacje z naukowcami zajmującymi się danymi.

Z badania dowiadujemy się, że:

  • 66% przedsiębiorstw przewiduje, że w najbliższych latach będzie w coraz większym stopniu polegać na podejmowaniu decyzji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
  • 65% menedżerów uważa, że w ich przedsiębiorstwie występuje obecnie zjawisko tendencyjności danych.
  • 77% ankietowanych twierdzi, że w ich firmie powinno się podejmować intensywniejsze działania, aby rozwiązać problem tendencyjności danych.
  • 51% badanych uważa, że brak świadomości istnienia zjawiska tendencyjności danych oraz niedocenianie jego negatywnego wpływu będzie stanowił barierę w rozwiązywaniu tego problemu.

– Każdego dnia tendencyjność danych może negatywnie wpływać na działalność biznesową oraz podejmowanie decyzji. Rośnie ryzyko zagrożenia dla bezpieczeństwa i ładu, utraty zaufania klientów, implikacji finansowych oraz potencjalne konsekwencje prawne i etyczne. Dlatego, w ramach strategii stawiania naszych polskich klientów w centrum wszystkiego, co robimy, chcemy zapewnić, że korzystając z narzędzi AI/ML będą oni uzbrojeni w odpowiednie informacje, aby podejmować najlepsze biznesowe decyzje – Niklas Enge, Dyrektor Regionalny Nordics i Polska w firmie Progress.

Zlecone przez Progress badanie „Data Bias: The Hidden Risk of AI” zostało zrealizowane przez Insight Avenue, brytyjską firmę specjalizującą się w badaniach mechanizmów biznesowych. Jego wyniki opracowano na bazie wywiadów przeprowadzonych z profesjonalistami z dziedziny biznesu i IT z Ameryki Północnej i Południowej, Europy i Azji, którzy wykorzystują dane w procesach decyzyjnych. Specjaliści ci pochodzili z przedsiębiorstw zatrudniających ponad 500 pracowników, co pozwoliło lepiej zrozumieć ogólną świadomość zjawiska tendencyjności danych, jego wpływ na prowadzenie biznesu oraz działania podejmowane przez firmy w celu rozwiązania tego problemu. Pełne wyniki badań dostępne są na stronie https://progress.com/papers/data-bias-the-hidden-risk-of-ai.

ai tendencyjność danych

Podobne

Jak sztuczna inteligencja zmienia projektowanie logo

2025-06-06

Aplikacje AI do nauki języka angielskiego

2025-06-05

Nowe Narzędzia AI w Edukacji na 2025 Rok

2025-06-01
Add A Comment
Leave A Reply Cancel Reply

Aktualności
programowanie no code

Programowanie bez kodu – jak działa drag-and-drop w praktyce?

2025-06-13

Najlepsze programy antywirusowe dla Windows w 2025 roku

2025-06-11

Najlepsze słuchawki komputerowe do 300 zł w 2025

2025-06-09
Popularne
internet na karte 2025

Porównanie ofert internetu na kartę 2025

Jak uzyskać darmowy transfer na chomikuj.pl?

Jak ożywić zdjęcie dzięki sztucznej inteligencji

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • O serwisie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.