Naukowcy zbadają, jak uczniowie, rodzice i nauczyciele poradzili sobie ze zdalną nauką

Co myślą uczniowie, rodzice i nauczyciele o zdalnym nauczaniu i jak się do niego przystosowali? Co szkoła może wynieść z tego doświadczenia na przyszłość? Na te pytania odpowie badanie przygotowane przez zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Fundacją Orange. Pierwsze wyniki już w czerwcu, a pełny raport zostanie opublikowany na jesieni. 

Jak pracować zdalnie z dziećmi w domu

W badaniu „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa” weźmie udział 1000 nauczycieli, 6000 uczniów oraz ich rodzice z wybranych szkół podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce.

– To solidne badanie naukowe, które dostarczy pogłębionej wiedzy nie tylko na temat samego doświadczenia zdalnego nauczania, ale także obszaru higieny cyfrowej, stosunku do nowych technologii czy kwestii związanych z emocjami. Dzięki temu jego wartość wykracza znacznie poza zastosowanie w procesie zdalnego nauczania – tłumaczy dr hab. Grzegorz Ptaszek, prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. – Narzędzie badawcze opracowaliśmy w taki sposób, aby móc porównać odpowiedzi nauczycieli, ich uczniów oraz rodziców tych uczniów. Dopiero takie ujęcie daje pełen obraz pozytywnych i negatywnych aspektów zdalnego nauczania.

Badacze poszukają odpowiedzi m.in. na pytania :

  • Co myślą uczniowie, rodzice oraz nauczyciele o zdalnym nauczaniu? Jak oceniają swoje przygotowanie do tej formy zajęć? 
  • Jak zmieniło się korzystanie z technologii oraz zasobów online w czasie pandemii koronawirusa?
  • Jak wyglądało zaangażowanie w realizację tych zajęć? Jakiego wysiłku i jakich kompetencji wymagało?
  • Jakie emocje towarzyszyły uczniom, rodzicom oraz nauczycielom w czasie zdalnego nauczania?
  • Jakiego rodzaju wsparcia oczekiwali, a jakie otrzymali?

– Zdalne nauczanie na masową skalę jest nowym doświadczeniem, którego wszyscy – nauczyciele, uczniowie i rodzice – uczyli się „w biegu”. Badanie realizowane po kilku miesiącach od rozpoczęcia zdalnej nauki pozwoli ocenić sytuację z szerszej perspektywy, kiedy opadły już pierwsze emocje. Jesteśmy bardzo ciekawi, jakich rekomendacji dostarczy i jak to doświadczenie wpłynęło na korzystanie z technologii w nauczaniu. To będzie cenna wiedza także dla Fundacji Orange, która od lat działa na rzecz edukacji cyfrowej i wspiera nauczycieli i dzieci także dziś, w tej niecodziennej sytuacji – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Wyniki badania posłużą do przygotowania rekomendacji związanych z edukacją cyfrową. Raport zostanie udostępniony bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych, trafi również do instytucji zajmujących się kształtowaniem oświaty w Polsce.

Ponadto, szkoły biorące udział w badaniu otrzymają zanonimizowany raport z wynikami badania dla swojej placówki.

W skład zespołu badawczego wchodzą: dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański, Fundacja Dbam o Mój Zasięg), Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Zasięg), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (Uniwersytet Adama Mickiewicza) oraz dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański).

Organizatorami są: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange. Badaniu patronuje Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Więcej informacji o projekcie: www.zdalnenauczanie.org

Aktualności Internet