Close Menu
Blog technologiczny Web-News.plBlog technologiczny Web-News.pl
  • Aktualności
    • Internet
  • Bezpieczeństwo
  • Hardware
    • Laptopy
    • Sprzęt satelitarny
    • Smartfony
    • Tablety
  • Poradniki
  • Programowanie
  • Software
    • Aplikacje
    • Gry
  • Testy
    • Testy tabletów
    • Testy smartfonów
  • Rankingi
Popularne

Najlepsze programy antywirusowe dla Windows w 2025 roku

2025-06-11

Jak uzyskać darmowy transfer na chomikuj.pl?

2012-05-12
programowanie no code

Programowanie bez kodu – jak działa drag-and-drop w praktyce?

2025-06-13
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) Instagram
Blog technologiczny Web-News.plBlog technologiczny Web-News.pl
  • Aktualności
    • Internet
  • Bezpieczeństwo
  • Hardware
    • Laptopy
    • Sprzęt satelitarny
    • Smartfony
    • Tablety
  • Poradniki
  • Programowanie
  • Software
    • Aplikacje
    • Gry
  • Testy
    • Testy tabletów
    • Testy smartfonów
  • Rankingi
Blog technologiczny Web-News.plBlog technologiczny Web-News.pl
Strona główna » Jak RODO wpłynie na działalność sklepów internetowych?
Aktualności

Jak RODO wpłynie na działalność sklepów internetowych?

lukaszBy lukasz2018-03-063 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Podziel się
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

RODO, czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych, wchodzi w życie już 28 maja 2018 r. Nowe unijne przepisy regulować będą zbieranie i przetwarzanie danych osobowych. W jakim stopniu zmiana prawa wpłynie na funkcjonowanie sklepów internetowych?

 

Kogo dotyczy RODO?

Przepisy unijnego rozporządzenia obejmują wszystkie podmioty, które przetwarzają dane osobowe. Czym są dane osobowe i na czym polega ich przetwarzanie? Dane osobowe, w świetle RODO, to „wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej”. Zalicza się więc do nich m.in.: imię i nazwisko, adres e-mail, dane o lokalizacji, wieku i płci czy numer PESEL. Przez przetwarzanie danych rozumie się z kolei m.in. zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, przesyłanie, modyfikowanie, a nawet usuwanie wymienionych wcześniej informacji. Z tych definicji jasno wynika, że przepisy rozporządzenia dotyczą również sklepów internetowych, których działalność w oczywisty sposób wiąże się z gromadzeniem i wykorzystywaniem danych adresowych swoich klientów.

Co zmienia RODO?

Wraz z wejściem RODO zniknie konieczność rejestracji zbiorów danych osobowych w GIODO. Do tej pory ten obowiązek ciążył na wszystkich podmiotach, które gromadziły dane osobowe swoich pracowników i klientów. Od 28 maja firmy świadczące usługi ecommerce będą musiały prowadzić rejestr czynności przetwarzania danych osobowych. Jest to dokument, który zawierać powinien szczegółowe informacje dotyczące sposobu i celu przetwarzania danych osobowych oraz metod ich zabezpiecza. Rejestr ten będzie mógł zostać w dowolnym momencie skontrolowany przez GIODO. RODO nakłada na sklepy internetowe także szereg innych obowiązków

Zgoda na profilowanie

Profilowanie, czyli zbieranie informacji na temat klientów, to metoda, którą sklepy internetowe stosują w celu dopasowania usług do potrzeb konkretnego użytkownika. RODO nakłada na podmioty świadczące usługi ecommerce obowiązek informowania klienta o tym, że sklep internetowy, z którego usług chce skorzystać, wykorzystuje profilowanie. Klient będzie musiał wyrazić zgodę na takie praktyki – w przeciwnym razie sklep nie będzie mógł profilować danego użytkownika. RODO nakłada również obowiązek informowania klientów o tym, że mają prawo zażądać zaprzestania przetwarzania udostępnionych przez nich wcześniej danych osobowych. W regulaminie sklepu internetowego znaleźć powinien się także zapis informujący klientów o tym, przez jaki czas i w jakim celu ich dane osobowe będą przetwarzane przez sklep internetowy. Klient będzie miał również prawo do usunięcia swoich danych z bazy sklepu, będzie również uprawniony do wglądu w historię przetwarzania swoich danych. Użytkownik musi zostać poinformowany o swoich prawach w sposób jasny i zrozumiały.

Konsekwencje

Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych zacznie obowiązywać na ternie całej Unii Europejskie od 25 maja 2018 r. Warto zadbać o to, by sklep był przygotowany na wejście nowych przepisów. Za niedostosowanie się do nowych przepisów grożą surowe kary – wysokość grzywny sięgać może nawet 20 milionów euro lub 4% rocznego obrotu sklepu.

Artykuł sponsorowany

e-sklep rodo sklep internetowy

Podobne

Handel tradycyjny czy sklepy online

Handel tradycyjny czy sklepy online – doradzamy jak sprzedwać w 2023 roku

2023-04-28
Jak stworzyć profesjonalny sklep internetowy - poradnik

Czy Magento to lider wśród rozwiązań dla e-Commerce?

2021-10-19

Jak założyć sklep internetowy?

2021-08-23
Add A Comment
Leave A Reply Cancel Reply

Aktualności
programowanie no code

Programowanie bez kodu – jak działa drag-and-drop w praktyce?

2025-06-13

Najlepsze programy antywirusowe dla Windows w 2025 roku

2025-06-11

Najlepsze słuchawki komputerowe do 300 zł w 2025

2025-06-09
Popularne

Najlepsze programy antywirusowe dla Windows w 2025 roku

Jak uzyskać darmowy transfer na chomikuj.pl?

programowanie no code

Programowanie bez kodu – jak działa drag-and-drop w praktyce?

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • O serwisie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.