Mierz efekty, wykorzystując model AIDA

Coraz więcej firm zaczyna dostrzegać ogromny potencjał dobrze przygotowanych reklam. Zanim jednak rozpocznie się współpracę z agencją odpowiedzialną za prowadzenie działań marketingowych, warto poznać najważniejsze pojęcia i narzędzia związane z reklamą.

aida
  1. Co to jest AIDA?
  2. Na czym polega AIDA?
  3. Konsultacje strategiczne dla przedsiębiorców

Dzięki temu łatwiej będzie wspólnie ustalić plan działania, których celem jest uzyskanie efektów oczekiwanych przez klienta. Jednym z najprzydatniejszych narzędzi jest AIDA.

Co to jest AIDA?

Nazwa AIDA jest akronimem pierwszych liter słów określających cztery etapy tego, jak potencjalny klient reaguje na dany produkt. Chodzi o Attention (uwagę), Interest (zainteresowanie), Desire (pożądanie) oraz Action (działanie). Założenie w przypadku tego modelu hierarchicznego jest takie, że każdy konsument, zanim podejmie decyzję o dokonaniu zakupu, przechodzi przez kilka podobnych etapów. Stworzenie modelu AIDA przypisuje się E. St. Elmo Lewisowi, który uważany jest za jednego z pionierów reklamy. To właśnie on opisywał, że celem reklamy jest przyciągnięcie czytelnika i skłonienie go do tego, aby zapoznał się z jej treścią. Kolejnym krokiem miało być utrzymanie jego zainteresowania, aby zapoznał się z całą przygotowaną treścią i nie miał wątpliwości co skuteczności reklamowanego produktu lub usługi. 

Na czym polega AIDA?

W modelu AIDA pierwszym krokiem jest poinformowanie konsumentów o tym, że reklamowany produkt w ogóle istnieje. Wbrew pozorom ma to ogromne znaczenie, o czym często zapominają pracownicy firmy oferującej dany produkt. Nawet jeżeli wydaje ci się, że każdy słyszał o twoim wyjątkowym produkcie, to na pewno nie jest to prawdą. Na szczęście odpowiednio wdrożony model AIDA pozwoli dotrzeć do nowych klientów. Tak naprawdę wystarczy stosować się do czterech kroki, które składają się na akronim AIDA, aby można było odnieść sukces:

  • Attention – przyciągnięcie uwagi klienta to tak naprawdę pierwszy krok nie tylko w przypadku AIDA, ale również w całym marketingu,
  • Interest – po tym, jak klient dowie się o istnieniu jakiegoś produktu lub usługi, należy dołożyć wszelkich niezbędnych starań, aby zwiększyć jego zainteresowanie marką,
  • Desire – konsumentów, którzy są zainteresowani produktem łatwiej przekonać do tego, że naprawdę go potrzebują. Najważniejsze w przypadku trzeciego kroku jest skłonienie klienta do tego, aby zapragnął produktu lub usługi,
  • Action – przemyślana i dobrze zrealizowana kampania marketingowa powinna doprowadzić konsumentów do działania. Jeżeli firma sprzedaje produkty, klient ma dokonać ich zakupu. Jeżeli natomiast chodzi o usługę, klient powinien z nich skorzystać.

O ile jednak w teorii przygotowanie takich działań może wydawać się łatwe, w praktyce trzeba pamiętać o dużej konkurencji. Jednocześnie wszystkim firmom zlecającym działania marketingowe zależy na efektach, dlatego należy starannie wybrać agencję, z którą rozpocznie się współpracę.

Konsultacje strategiczne dla przedsiębiorców

Najlepiej więc zacząć od skorzystania z konsultacji strategicznej, która jest dostępna dla przedsiębiorców. Podczas rozmowy można zapytać o model AIDA lub poprosić o zaproponowanie konkretnych działań, które agencja reklamowa będzie mogła wykonać dla klienta, aby zwiększyć sprzedaż. Największym błędem, jaki można w dzisiejszych czasach popełnić, jest rezygnowanie z działań marketingowych. W ten sposób firma pozbawia się szansy dotarcia do wielu potencjalnych klientów. Najgorsze jest jednak to, że brak dobrej strategii reklamowej jest równoznaczny z tym, że zostanie się w tyle za konkurencją.

Aktualności Internet