Przegląd narzędzi rozwojowych dla platform mobilnych: WebOS

WebOs jest platformą obecnie rozwijaną przez firmę HP, pierwotnie był tworzony przy udziale firmy Palm. Został zaprojektowany aby dostarczyć swoim użytkownikom prawdziwej wielozadaniowości, dyskretnych powiadomień oraz bezproblemowej integracji z usługami zlokalizowanymi w chmurach. Najważniejsza cecha WebOs’a to oparcie go, w głównej mierze, na łatwych językach internetowych, takich jak HTML, JavaScript oraz CSS. Ponadto dzięki Plug-in Development Kit, możliwe jest także tworzenie aplikacji przy użyciu C/C++.

Instalacja SDK

SDK dostępne jest na następujące platformy: Windows, Linux oraz MacOs X. Do celów tego artykułu posłużono się wersją dla Windows.

Już podczas pobierania SDK widać, że platforma WebOs była rozwijana przez Palm’a, stare odnośniki nadal posiadają nazwę Palm. SDK, oraz opcjonalnie PDK, można pobrać z tej strony https://developer.palm.com/content/resources/develop/sdk_pdk_download.html. Pobranie SDK nie wymaga rejestracji, dlatego od razu możemy przystąpić do tworzenia naszych aplikacji. Jeszcze kilka słów odnośnie instalacji oraz wymaganego oprogramowania. Emulator, na którym można uruchamiać swoje aplikacje oparty jest o oprogramowanie VirtualBox, wymaga także zainstalowanej Javy. Jeżeli ktoś chciałby tworzyć aplikacje w oparciu o PDK używając C/C++,  wtedy musi zainstalować zestaw kompilatorów dostarczany przez CodeSourcery. Zalecana przez HP wersja lite, jak każda inna wymaga rejestracji na stronie CodeSourcery.

Po instalacji SDK, oraz opcjonalnie PDK wraz z narzędziami dodatkowymi, otrzymujemy zestaw programów umożliwiających tworzenie oraz testowanie programów na platformę WebOs, jednak brakuje jeszcze jednego składnika, można by rzec kluczowego, mianowicie edytora. Samo HP nie dostarcza żadnego, natomiast dostarcza wtyczkę do dobrze znanego programistom IDE Eclipse. Na przytoczonej stronie SDK, można znaleźć informację o tym, jakoby SDK integrowało się z MS Visual Studio w Windows oraz XCode w MacOs X.

Do naszych testów użyta została najnowsza wersja Eclipse (4.2 Juno).  Instrukcję dotyczące instalacji wtyczki ułatwiającej pracę nad aplikacjami dla platformy WebOs można uzyskać na tej stronie: https://developer.palm.com/content/resources/develop/developing_with_the_eclipse_ide.html

Użytkowanie SDK/PDK

Rozpoczęcie tworzenia aplikacji dla WebOs ułatwia spora baza przewodników, tutoriali oraz dokumentacji. Wszystkie wspomniane materiały można pobrać z https://developer.palm.com/content/api/dev-guide.html. Do stworzenia aplikacji można użyć dwóch frameworków: Mojo oraz Enyo. Mojo jest starszy, i obecnie nie zalecany przez HP, natomiast Enyo jest przeznaczony do tworzenia aplikacji dla najnowszej wersji WebOs.

W następnych paragrafach stworzymy przykładową aplikację przy użyciu framework’u Enyo, bazując na następującym tutorialu.

Posłużymy się środowiskiem Eclipse, w wymienionej już wersji 4.2 Juno z zainstalowaną wtyczką WebOS SDK Tools. Postępując zgodnie z przytoczonym tutorialem zbudowano aplikację pobierającą wiadomości RSS (ilustracje). Kilka uwag: w dokumentacji HP można znaleźć informację, że aplikację w Eclipse należy uruchamiać jako „Mojo Application”. Jest to informacja nieaktualna, obecnie należy uruchamiać aplikację jako „WebOS Application”, jednak  przed próbą uruchomienia jakiejkolwiek aplikacji, należy uruchomić emulator.  Jak już napisano dostępne są dwa frameworki: Mojo oraz Enyo, ten ostatni jest zalecany jako platforma dla tworzonych aplikacji, w raz z SDK dostarczane są liczne biblioteki JavaScript, które znacznie ułatwiają tworzenie aplikacji w Enyo.

Do dyspozycji programisty oddana jest dosyć dobrze przygotowana dokumentacja, liczne przewodniki oraz forum dyskusyjne. Pomimo małej popularności tej platformy, można dotrzeć do zaskakująco wielkich zasobów dokumentacyjnych. W dodatku redagowanych w sposób jasny i przejrzysty, oczywiście zdarzają się informacje nieaktualne.

Jeżeli chodzi o programowanie w języku C/C++ oraz dostępne biblioteki, w PDK dostępne są m.in. SDL, OpenAL, OpenGL, OpenSSL oraz CURL i PDL — biblioteka właściwa dla urządzeń Palm. Oczywiście standardowe biblioteki C++, także są dostępne. Należy zwrócić jednak uwagę na to, że dla emulatora nie ma bibliotek OpenGL, jest ona dostępna jedynie dla urządzeń.

Z innych ciekawych informacji na temat WebOs można przytoczyć np. HP prowadzi specjalny program skierowany dla twórców aplikacji, oferując możliwość sprzedawania ich — sklep aplikacji. Ponadto dzięki temu, że aplikacje są głównie tworzone w HTML/JavaScript, można je testować w przeglądarkach internetowych, ale UWAGA tylko takich opartych o WebKit tj. Google Chrome oraz Safari, uwaga ta tyczy się także używania dokumentacji.

 

Podsumowanie

 

KryteriumOS
WebOs
ProducentHP
RejestracjaNie*
Wersja3.0
Język programowaniaHTML/JavaScript/CSS lub C/C++
Biblioteki SDL, PDL, openSSL
OpenGLtak**
Dostępność SDKWindows/MacOsX/Linux
IDEEclipse
Edytor GUIbrak
Emulatorjest oparty na VirtualBox
WsparcieDokumentacja/społeczność
Sklep aplikacjijest
Dodatkowe opłatybrak
Wspierany sprzętHP Pre2/Pre3/Veer/TouchPad

* w przypadku PDK tzn. kompilatorów od CodeSourcery rejestracja jest wymagana

**biblioteki OpenGL niedostępne są dla emulatora

 

Chcesz otrzymywać aktualizacje ? Zapisz się.

Aktualności Aplikacje Poradniki Programowanie Systemy