Trolle to mityczne stwory wywodzące się ze skandynawskich wierzeń ludowych. Były brzydkie, złośliwe i mało inteligentne. Czy te same atrybuty charakteryzują współczesnego trolla internetowego? Przekonajmy się.

Wbrew pozorom, znany z Internetu zwrot „trolować” wcale nie nawiązywał początkowo do olbrzymów, które znamy z literatury fantasy. Sformułowanie to pochodzi od angielskiego zwrotu „trolling for fish”, który oznacza łowienie ryb na haczyk i błystkę. Troll w internecie również zarzuca przynętę. Przyjmuje ona jednak postać kontrowersyjnych tematów, komentarzy i memów, które łatwo mogą wywołać burzę w sieci.

Kto to jest troll?

Logicznie myślącemu użytkownikowi Internetu trudno jest zrozumieć, że po drugiej stronie monitora może siedzieć osoba, której nie zależy na merytorycznej dyskusji, a jedynie na sprowokowaniu konfliktu lub wprowadzeniu niepotrzebnego zamieszania. A jednak. Troll internetowy karmi się negatywnymi emocjami, które sam wywołuje. Jego działania bardzo często mają na celu ośmieszenie innych użytkowników Internetu, wywołanie ich gniewu, a także doprowadzenie do dezorganizacji i chaosu. Przestrzenią, w obrębie której działają trolle internetowe, są najczęściej sekcje komentarzy na stronach internetowych, fora dyskusyjne, czaty i serwisy społecznościowe.

Płatny trolling

Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, z którym coraz częściej spotykamy się w Internecie, jest płatny trolling. Chodzi o komentatorów, użytkowników serwisów społecznościowych i forów oraz autorów grafik lub filmów, którym zapłacono za to, aby publikowali w sieci treści o pożądanym charakterze. Budowanie konfliktów i wprowadzanie informacyjnego chaosu przez trolli internetowych to często element działań politycznych (zarówno o charakterze lokalnym, jak i globalnym) oraz agresywnego marketingu firm walczących o konsumentów.

Troll internetowy: jak go rozpoznać?

Trollowanie, w zależności od przestrzeni internetowej, w której do niego dochodzi, może przyjmować wiele różnych form. Oto kilka powszechnych zachowań, po których możesz rozpoznać trolla internetowego:

  • megalomania objawiająca się pogardliwymi wypowiedziami na temat innych uczestników dyskusji,
  • zaprzeczanie własnym tezom i opiniom,
  • kurczowe trzymanie się jednej idei,
  • celowe wyrażanie odmiennych poglądów niezależnie od kontekstu i tematu rozmowy,
  • udawana nieznajomość tematu (np. pytanie o to, czym jest smartfon na grupie dyskusyjnej dotyczącej najlepszych aplikacji mobilnych),
  • używanie przez trolli internetowych argumentów „ad personam”, które nie mają nic wspólnego z tematem dyskusji,
  • zapętlanie dyskusji poprzez zadawanie tych samych pytań, na które wielokrotnie udzielano już odpowiedzi.
Leave A Reply

Exit mobile version