Szacuje się, że około połowa z nas przynajmniej raz kupiła coś online. Jakimi konsumentami jesteśmy? Eksperci od lat analizują nasze zachowania zakupowe, szczególnie online. Jedną z kluczowych miar jest tu czas, jaki poświęcamy na wybór oraz podjęcie decyzji o zakupie konkretnego produktu. Czas ten przypuszczalnie różni się w zależności od tego, jakiego produktu dotyczy, ale też kim jest kupujący. Czy istnieją różnice ze względu na kraj pochodzenia? Właśnie nad tym pochylili się badacze z portalu ShopAlike. W badaniu, które przeprowadzili, przyjrzeli się zachowaniu nabywców z 12 krajów Europy: Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Norwegii, Polski, Słowacji, Szwecji i Włoch.  Przeanalizowali ponad 3 miliony transakcji z okresu od maja 2015 do listopada 2016r.

Jak Polacy wypadają na tle sąsiadów?

Dane pokazują, że szczególnie dużo czasu poświęcamy na zakup mebli. To kategoria, w której proces zakupowy trwa w ogóle długo, jednak w Polsce jesteśmy pod tym względem rekordzistami (zakup kanapy przeciągamy nawet do 4 dni!). Najszybciej spośród Europejczyków idzie nam natomiast zakup dżinsów, klikamy na ‘kup’ już po 25 minutach od zobaczenia produktu, oraz butów – potrzebujemy na niego niecałe 20 minut (tu ustępujemy tylko Czechom). W większości kategorii, poza meblami, Polacy są w czołówce, jeśli chodzi o najkrótszy czas potrzebny na decyzję zakupową.

Różnice występujące między krajami

Warto zauważyć, że różnice te dotyczą nie tylko Polaków. Z badania wynika, że Europejczycy we właściwy swojemu krajowi sposób podchodzą do zakupu poszczególnych produktów.

Dla przykładu, podczas gdy zakup ubrań w większości krajów nie zajmuje więcej niż godzinę, Francuzi potrzebują na to nawet 4 godzin- to najdłuższy czas w tej kategorii. Z drugiej strony Słowacy kupują ubrania najszybciej, w zaledwie 20 minut przechodzą przez cały proces od zauważenia produktu do jego zakupu. Podobne różnice zauważono w przypadku innej popularnej w internecie kategorii – butów. Podczas, gdy średnia dla Europy wynosi 68 minut, Francuzi przeciągają wybór aż do 4 godzin, a Norwegowie potrzebują na niego zaledwie 10 minut.

Zakupowa oś czasu

Infografika Shopalike.pl pokazuje na osi czasu średni czas potrzebny Europejczykom na dokonanie zakupu kilku popularnych produktów, od tych, których zakup jest najłatwiejszy (na decyzję o zakupie okularów przeciwsłonecznych potrzebujemy średnio 26 minut), po te nad którymi głowimy się kilka dni (tu dominują meble). Dla ułatwienia różnymi kolorami zaznaczone zostały kategorie produktów: ubrania, meble, czy kosmetyki.

Leave A Reply

Exit mobile version